Brama do garażu podziemnego – bramtech.com.pl
27-12-2023 "BRACIA CHRZANOWSCY" ALEKSANDRA KOPTYRA

Brama do garażu podziemnego – jakie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej?

Umieszczenie garażu na tym samym poziomie co budynek nie zawsze jest możliwe lub „opłacalne logistycznie”. Dlatego coraz częściej miejsce do parkowania samochodów jest zaplanowane poziom niżej. W związku z tym rodzi się istotne pytanie: jaka brama do garażu podziemnego sprawdzi się najlepiej? Podpowiadamy.

Wjazd do garażu podziemnego: z jakimi wyzwaniami trzeba się zmierzyć?

Bez względu na to, czy w grę wchodzi garaż podziemny w bloku, czy ten przydomowy, zaplanowanie wjazdu na poziom przebiega nieco inaczej niż tego do standardowej przestrzeni do parkowania aut. Pojawia się wyzwanie związane ze spadkiem przy zjeździe do garażu. Jakie konkretnie?

1. Szerokość zjazdu do garażu podziemnego

Zjazd/wjazd do garażu podziemnego powinien mieć szerokość o co najmniej 0,5 m większą niż brama do garażu podziemnego

Przy założeniu, że brama do jednostanowiskowego garażu ma minimalną wymaganą szerokość, tj. 2,3 m, zjazd powinien mieć co najmniej 2,8 m, ale najlepiej, jeżeli będzie to 3,5-4 m. Takie rozmiary dają przestrzeń do bezpiecznego wykonywania manewrów, także autom o większych gabarytach, a jednocześnie nie przekładają się na dużo większe wydatki.

2. Długość podjazdu do garażu podziemnego

Oprócz szerokości niemniej istotna jest również długość podjazdu do garażu podziemnego – co do zasady: im będzie on krótszy, tym bardziej stromy, co mogłoby sprawiać kłopot zwłaszcza podczas wyjeżdżania z budynku.

Aby uniknąć tego problemu, spadek podjazdu do garażu nie może być większy niż 25%, a najlepiej, aby nie przekraczał 15%. Zobrazujmy to przykładem – aby spełnić ten wymóg minimum przy garażu umieszczonym na głębokości 2,5 m, zjazd musi mieć co najmniej 10 m długości. Żeby zaś osiągnąć łagodniejszy kąt nachylenia podjazdu, trzeba go wydłużyć do 15-17 m.

3. Obecność tzw. fragmentów przejściowych na zjeździe do garażu

Należy zadbać o zniwelowanie wypukłości  na zjeździe do garażu podziemnego – chodzi o „garb”, który może powstać, gdy kąt nachylenia zjazdu nagle staje się znacznie ostrzejszy. Takie wybrzuszenie może np. uszkodzić podwozie niskiego lub długiego pojazdu; aby uniknąć tego ryzyka, warto w okolicach wjazdu wykonać fragmenty przejściowe, o mniejszym spadzie niż główna pochylnia. 

Na powyższą kwestię należy zwrócić uwagę jeszcze na etapie projektowania podjazdu do garażu podziemnego. Warto zadbać zarówno o zniwelowanie wspomnianego  garba na początku zjazdu, jak i o pozostawienie tuż przed bramą prawie płaskiego fragmentu (min. o długości 0,5 m, optymalnie — ok. 1 m, jeśli długość podjazdu pozwala). Ułatwi to zarówno wjeżdżanie, jak i wyjeżdżanie.

4. Wysokość garażu podziemnego

Minimalna wysokość garażu podziemnego, a dokładniej wysokość wjazdu od ulicy powinna wynosić 3 m. Pozwala to zapewnić odpowiednio duże światło bramy dla pojazdów o różnych gabarytach. Daje też możliwość łatwego umieszczenia elementów konstrukcji bramy pod sufitem, bez ryzyka, że dach większego auta będzie o nie zahaczać.

5. Odwodnienie garażu podziemnego

Stojąca woda po opadach deszczu może być sporym problemem w garażu podziemnym. To nie tylko kwestia dyskomfortu czy zaburzonej estetyki. Wilgoć może zacząć wsiąkać w mury i posadzkę, a w efekcie — naruszać integralność ich struktury. Rozwiązaniem jest zastosowanie wydajnego systemu odwodnienia, zazwyczaj liniowego. Powinno się znaleźć 0,5 m przed bramą garażową i zapewniać spadek 1,5% w stronę korytka. Alternatywą, zwłaszcza gdy budynek stoi na gruncie ilastym albo gliniastym, jest drenaż opaskowy.

6. Garaż podziemny na małej działce

Szczególnie problematyczne może być stworzenie przydomowego garażu podziemnego na małej działce, gdy dom jest odsunięty od wjazdu na posesję tylko o przepisowe 4 m lub nieco więcej. W takiej sytuacji, aby uniknąć zbyt ostrego spadku podjazdu do garażu podziemnego, można zredukować głębokość posadowienia budynku – tak aby mieściła się na poziomie strefy przemarzania.

Jaka brama do garażu podziemnego sprawdzi się najlepiej?

Przy wyborze bramy do garażu podziemnego warto wziąć pod uwagę kilka czynników. 

Brama do garażu podziemnego w bloku czy przy domu?

Jeżeli w grę wchodzi przydomowy garaż podziemny jednostanowiskowy, wystarczy brama o standardowej szerokości 2,3 m. Przy dwóch stanowiskach ta szerokość będzie większa.

W blokach warto się kierować zasadami dobierania bram do garażów zbiorczych. Przydatne mogą być tu bramy szybkobieżne, a także takie, których mechanizmy otwierania i zamykania są dostosowane do intensywnej eksploatacji. Powinny być zaprojektowane na minimum 50-100 tys. pełnych cykli. Ten wymóg spełniają bramy przemysłowe.

Dowiedz się więcej na ten temat: Bramy do garaży zbiorczych – jak dobrać?

Garaże podziemne – rodzaj bramy ma znaczenie!

W garażu podziemnym nie sprawdzą się bramy rozwierne czy uchylne – trudno byłoby znaleźć miejsce na „schowanie” ich skrzydeł po otwarciu. Dlatego najchętniej stosowanym rozwiązaniem są bramy garażowe segmentowe. Te modele „rolują się” do góry i „chowają” w suficie. Pozwala to na pełne otwarcie światła bramy nawet na wąskiej przestrzeni, którą charakteryzują się wjazdy do garaży podziemnych. Co istotne, w BramTECH jest dostępnych kilka systemów bram garażowych, dlatego można dopasować odpowiedni do parametrów każdego wjazdu pod ziemię.

Garaż podziemny w bloku z przeszkloną bramą – bramtech.com.pl

Przy budowie garażu podziemnego w bloku najlepiej sprawdzi się brama przemysłowa – szersza i mająca podwyższoną odporność na intensywną eksploatację. To ważne, bo będzie otwierana i zamykana wielokrotnie każdego dnia.

Automatyka garażowa – absolutna konieczność

Garaż podziemny w bloku czy w domu bez automatyki? We współczesnych realiach inwestycja w zdalny mechanizm otwierania jest oczywistą koniecznością – zwłaszcza że mechaniczne otwieranie i zamykanie bramy byłoby mało komfortowe. Wystarczy wyobrazić sobie konieczność wysiadania z auta w deszczu, żeby otworzyć wjazd od zewnątrz, albo wspięcia się na szczyt podjazdu, by zrobić to od wewnątrz.

Dodatkowo, jeśli w grę wchodzi garaż podziemny w bloku, ręczne otwieranie bramy mogłoby doprowadzić do powstawania zatorów – zwłaszcza w godzinach szczytu, gdy mieszkańcy wyjeżdżają do pracy lub wracają z niej.

Przy doborze bramy do garażu podziemnego znaczenie ma również estetyka – konstrukcja powinna pod względem kolorystyki i wzornictwa pasować do wyglądu budynku. To kolejny powód, dla którego tę kwestię warto omówić z ekspertami. 

Szukasz odpowiedniego modelu bramy do garażu podziemnego? Zgłoś się do nas – dobierzemy optymalne rozwiązanie, gratis i bez zobowiązań.

Udostępnij: